Recenzia film Kytice (2000)

Film Kytice v roku 2000 prekonal očakávania mnohých ľudí. Nikto v tej dobe nepredpokladal, že by sa režisérovi mohla vydariť taká skvelá adaptácia azda najznámejšieho českého lyrického diela.

Karol Jaromír Erben v roku 1853 napísal svoje najslávnejšiu a zároveň jedinú básnickú zbierku pod názvom Kytice. A naozaj, tak ako kytica, táto básnická zbierka ponúka čitateľovi celý kaleidoskop kvetín, ktoré možno v českej zemi nájsť. Ak by sme mali byť konkrétnejší, tak táto zbierka obsahuje dokopy 13 básní tých najrôznejších tém. Typickou črtou tejto zbierky je aj tematická zaradenie, ktoré by sme mohli nazvať mysterióznym. Ten súvisí s folklórnym charakterom básní, ktoré sa viažu hlavne na staré české povery, obyčaje a zvyky, o ktorých dnes málokto vie. Výnimočnosť tejto zbierky plynie tak z toho, že to nie je ani tak zbierka básni ako zbierka balád.

A tieto balady ako sme už spomínali sa pokúsil sfilmovať František Antonín Brabec a samy za seba môžeme povedať, že úspešne. Predsa len sa mu vo filme podarilo zachovať všetko čím sa táto básnická zbierka preslávila. Baladickosť a mysterióznosť filmu na nás dýcha takmer z každej scény. Nehovoriac o tom, že každá postava doslova recituje strofy z vybranej básne, čo dodáva filmu maximálnu autentickosť a zároveň si tak film zachováva svoju lyrickosť. Preto ak vám nechce čítať knihu odporúčame vám pozrieť si tento film, zaručujeme, že rozdiely budú minimálne.

Odpútajme sa teraz ale od knihy a pozrime sa bližšie na spracovanie filmu:

Film ako taký je spracovaný úžasne. Už na začiatku filmu vaše oko uchvátia krásne kamerové zábery, nie len krásnej prírodnej scenérie, ale aj nádherných minimalistických detailov. Navyše musíme pochváliť výber hercov, ktorí boli pre nás ako pre divákov neznámymi tvárami, čo sa týka českej kinematografie a tým bol pre nás aj umocnený dojem z filmu. Veď si predstave, že by tam hral, taký všade známy Jirka Mádl, určite by ste mu už tak ľahko nedokázali „zožrať“, že je napríklad takým vodníkom. Tým sa dostávame aj ku kostýmom, ktoré boli vzhľadom na rozpočet trefné, nie veľmi prehnané, nie veľmi skromné, proste na základe každého kostýmu ste mohli ľahko určiť o akú postavu má herec stvárňovať. Najviac ale musíme autorov filmu pochváliť za nápad uviesť pred každú báseň jej názov, veľmi to sprehľadnilo celý film, a tak má divák oveľa lepšiu možnosť orientovať sa v tomto lyrickom filme.

Z uvedeného vyplýva, že celkovo hodnotíme tento film veľmi dobre a dávame mu deväť hviezdičiek z desiatich. Čiže keď neviete čo s časom počas dlhých zimných večerov vrelo vám odporúčame pozrieť práve tento film. Jedinou nevýhodou čo sa týka tohto filmu je jeho celkové temné ladenie, ktoré sa neúprosne spája s ľudovým folklórom a hlavne s jeho baladami. Veľa týchto balád konči tragicky, čiže smrťou alebo nejakou podobnou tragédiou. Preto neodporúčame pozerať tento film, ak patríte k slabším povahám alebo momentálne prechádzate depresívnym obdobím. Vtedy radšej odporúčame pustiť si nejakú komédiu a tento film si nechať na neskôr.

Michaela Feliksová

Michaela Feliksová

• Počet článkov:  2